Nordea går for BBS' efaktura-løsning
Av Morten Solli | Publisert 24.01 2006 kl. 14:22
Storbanken Nordea har valgt BBS som samarbeidspartner på efaktura-løsninger for bedriftsmarkedet.
Nordea har valgt å knytte sammen sin nordiske løsning med BBS' (Bankenes Betalingssentral AS) efaktura-løsning for bedriftsmarkedet. Dette muliggjør elektronisk utveksling av fakturaer mellom bedrifter i Norge og Norden og mellom bedrifter og forbrukere.
I tillegg har bedriftene muligheten til å benytte seg av utskrift, skanning og elektronisk arkivering.
Efaktura B2B (business to business) består i å formidle elektroniske fakturaer mellom bedrifter, skrive utgående fakturaer som ikke kan leveres elektronisk, skanne inngående papirfakturaer og gjøre dem tilgjengelige elektronisk for bedriften.
30.000 kunder
Nordea har i dag drøyt 30.000 bedriftskunder i sin eksisterende nordiske løsning for elektronisk fakturering. Avtalen med BBS betyr en utvidelse av denne løsningen i det norske markedet.
- En løsning basert på BBS Teknologi gir oss et sikkert og effektivt verktøy. Vi ønsker å tilby våre kunder en fullverdig løsning for elektronisk fakturering og fakturahåndtering i det norske og nordiske markedet. Et samarbeid med BBS øker også mulighetene for å finne strategiske løsninger i et voksende marked, sier Ida Morttjernsberg, leder av ebusiness i Nordea.
Nordea og BBS vil i samarbeid levere tjenester til markedet. Nordea tilbyr elektronisk utveksling av fakturaer, kobling med fakturaløsning til privatmarkedet og funksjonalitet for bedrifter i nettbanken. BBS leverer tjenester knyttet til printing, skanning og elektronisk arkivering av fakturaer, samt integrasjonstjenester for bedrifter.
- Gjennom dette vil Nordea og BBS kunne levere totalløsninger som gir stor verdi for bedrifter i Norge, uttaler Kim Feuth, direktør for regningsbetaling i BBS.
Det er ventet at Nordea og BBS tar i bruk den totale løsningen i løpet av første halvår 2006.
|