Computerworld | JobWorld | IT Kurs
    Bestill
Abonnement her!
» Forsiden | Marked & Kapital | | Bestill abonnement!
 Nyheter
» Forsiden
» Strategisk IT
» Meninger
» Tema
» Ikke bare IT
»

 
  *
  Marketing på speed

Publisert 24.06 2003 kl. 08:00

Herrene Jarle Ørnebo og Svein Inge Leirgulen har skrevet boken «Speed Marketing» i et forsøk på et oppgjør med den tradisjonelle merkevarebyggingen.

NEED FOR SPEED: Jarle Ørnebo og Svein Inge Leirgulen mener digital markedsføring vil fungere salgsfremmende hvis det gjøres riktig og at merkevarebygging er gammeldags. (Klikk for større bilde)
De mener merkevarebygging langt i fra passer for alle og at direkte digital markedsføring er det mest effektive.
– For 90 prosent av bedriftene er det ikke merkevarebygging man trenger, men effektiv og rimelig digital markedsføring. Merkevarebygging tar for lang tid i en verden som endrer seg raskt, sier Jarle Ørnebo.
Men det holder ikke bare med en nettside og tro at folk vil strømme til din bedrift av den grunn. Ørnebo og Leirgulen sier at å etablere en webside er det samme som å bygge et butikkvindu i en gate der ingen går forbi. Kundene må ha en grunn til å besøke akkurat deg. Prinsippene for webmarkedsføring er i så måte ikke mye annerledes enn vanlig markedsføring.
– Markedsføring skal være salgsfremmende, ikke om noen år, men så fort som mulig, sier Svein Inge Leirgulen.
Med boken ønsker de å få frem mulighetene med webmarkedsføring som å lære om markedet, kundene og konkurrentene.
– Arbeider man med en markedsføringsplan bør man prøve nettet først. Internett gir deg gode muligheter til å måle din markedsinnsats, sier Ørnebo.
La oss si har en nettside hvor du enten har en e-butikk eller potensielle kunder kan legge inn informasjon om seg og be om å bli kontaktet av selskapet. Hvis du reklamerer på denne siden i form av bannerannonser på andre nettsteder vil du effektivt kunne måle hvilket sted du får flest treff fra. Du kan igjen måle hvilke treff som hadde størst sannsynlighet for å kjøpe produkter eller tjenester fra din bedrift.
– Poenget med Speed Marketing er foruten å være raskt kjøputløsende også å få raske svar fra markedet, sier Ørnebo.
Andre eksempler på viktige tilbakemeldinger er; hvilke type annonser, budskap og produkter skaper mest oppmerksomhet? I følge Ørnebo og Leirgulen får du raskest og billigst svar på dette gjennom webmarkedsføring.

 
     
  Publisert i Business Standard: Nr. 6 2003  
     

          

 Diskuter!  Informasjon om debattene | Opprett bruker
Tittel
Tekst
 
 Siste
Nokia og Siemens i heftig flørt
(19 juni 09:15)
Tror Microsoft vil kjøpe BI-selskaper
(09 juni 06:50)
Ny datasenter-løsning fra Symantec
(08 juni 09:41)
Forretningsanalyse gir resultater
(08 juni 09:19)
Ebay på Opera Mini
(07 juni 13:49)
Microsoft angriper BI-partnere
(07 juni 06:55)
Dette er viktig for it-sjefen
(06 juni 08:38)
Alt om SOA, helt gratis!
(02 juni 12:55)
Duell: Hvor viktig er størrelsen?
(02 juni 06:55)
Husbanken skal ha nye it-rådgivere
(31 mai 13:05)
 
 Søk i arkivet
 
Søk i CIO Computerworld:
Gå til avansert søk >
 
         
Om CIO Computerworld | Abonnement | Adresseendring | Månedens papirutgave |
 

 

Copyright © 2005 IDG Magazines Norge AS. All rights reserved.
Ansvarlig redaktør: Postadresse:
Publisher Online:
Webjournalist: Telefon:
Utviklingsansvarlig: Telefax redaksjonen:
Salgssjef web: Epost: