Kritisk til ErgoGroups Ementor-kjøp
Av Michael Oreld | Publisert 14.10 2005 kl. 06:55
- Med Ementor-kjøpet har Ergo fått mye hummer og kanari. Og det er livsfarlig, sier Bi-professor Peter Gottschalk.
 |
UORGANISK VEKST: -- Vi trengte tilførsel av volum. Og tiden var moden for uorganisk vekst, sier administrerende direktør i Ergogroup, Terje Mjøs. (FOTO: NIKOLAOS FARMAKIS) |
Toppsjef Terje Mjøs i Ergogroup mener selskapet er en del av Postens kjernevirksomhet. Men BI-professor Petter Gottschalk er uenig.
- It er like mye kjernevirksomhet for Posten, som lastebiler er det, mener han.
I forrige uke ble det kjent at Posten-eide ErgoGroup kjøper outsourcingskundene til Ementor. Bakgrunnen for oppkjøpet er at ErgoGroup vil styrke seg i markedet for små- og mellomstore bedrifter.
I oktober i fjor samlet Ergo seg under ett selskap og fikk i den forbindelse 350 millioner fra sin eier Posten. Nå vokser de med et oppkjøp som kan koste 200 millioner kroner.
- Vi trengte tilførsel av volum. Og tiden var moden for uorganisk vekst, sier administrerende direktør Terje Mjøs i ErgoGroup.
Konstituert konsernsjef Klaus-Anders Nysteen i Posten Norge mener også oppkjøpet var riktig.
- ErgoGroup er en integrert del av Posten og en del av vår kjernevirksomhet. Skal vi opprettholde vår markedsposisjon må vi være i it, og vi må videreutvikle oss. På logistikk jobber vi med verdikjede-integrasjon. Og her er it helt avgjørende, sier Nysteen.
Kritisk
Men Petter Gottschalk, professor i it-strategi og ekspert på outsourcing ved Handelshøyskolen BI, er ikke enig med ErgoGroups vurderinger. Han mener at Ergo nå er i ferd med å bli et konglomerat av virksomheter. Til nå har selskapet jobbet med store bedrifter og i offentlig sektor. At de nå skal inn smb-markedet er noe nytt for selskapet.
At it defineres som kjernevirksomhet i Posten stiller han også et kraftig spørsmålstegn ved.
- Kjernevirksomheten til Posten kan umulig være it - det er å bringe noe fra en sender til en mottaker er kjernevirksomheten. It er like mye kjernevirksomhet for Posten som lastebiler er det.
Computerworld spør Nysteen hvorfor det er viktig å vokse på outsourcing av drift når det er logistikkløsninger ErgoGroup kan og trenger.
- Den største biten av Ergo er i dag driftstjenester. Skal man være med, må man satse på vekst. For Posten er det viktig å ha en sterk markedsposisjon mot smb-markedet og øke verdien av Ergo, sier Nysteen.
Mjøs mener på sin side at elektroniske tjenester i dag smelter sammen med Postens fysiske distribusjon, og at Ergo derfor må en viss størrelse og profil. Dessuten var Ementor-kjøpet en unik mulighet skape langsiktige relasjoner til flere nye kunder.
- Det er til Postens beste at vi blir større. I så måte spør ikke kundene etter nisje. De vil ha en totalleverandør. Uten outsourcingsvirksomheten hadde vi blitt redusert til en nisjespiller, sier ErgoGroup-sjefen.
Veldig vanskelig
Gottschalk mener imidlertid at det er feil at outsourcing er en slags fellesnevner - og at bare man har mange nok kunder, så vil synergien komme.
- Når man først driver outsourcing er det lurt å bli store på outsourcing. Det vil si på enkelte områder som konsulenter, server og lagring. Men alle kundene kan ikke behandles likt. Det ErgoGroup er proffe på er logistikktjenester og outsourcingsvirksomhet rundt logistikk. Men det er ikke dermed sagt at de er like gode på å levere tjenester til hotellkjeden Choice, som de er på å drive it-støtte for er et brevsenter. Med dette kjøpet har Ergo fått mye hummer og kanari. Og det er livsfarlig, sier Gottschalk.
For å bli god på outsourcing mener Petter Gottschalk at leverandørene må satse på det han kaller en verdikonfigurasjon. I teorien har en bedrift en verdikjede (dette er typisk produksjonsbedrifter), et verdinettverk (dette er for eksempel tele eller bank) eller et verdiverksted (eksempelvis et sykehus).
- For å bli gode må man satse på virksomheter som har en av disse konfigurasjonene. Det er selvfølgelig en sjanse for å lykkes som et konglomerat, men det er veldig vanskelig.
Les også: Ergo tar mer av smb-markedet
|