- Hydro IS kan selges i biter
Av Christer Aasen | Publisert 23.01 2006 kl. 06:45
Trolig blir bare deler av Hydro IS Partner solgt, hvis Hydro i det hele tatt vil selge. Det som var spådd som fjorårets største it-transaksjon, drar ut i tid.
I februar i fjor var det nærmest opplagt og vedtatt at Hydro IS Partner ville bli solgt i løpet av året. Med en omsetning på 1,3 milliarder kroner og 600 ansatte ville et slikt salg fått betydelige konsekvenser i bransjen. Computerworld skrev da at IDC mente salget ville skje i midten av 2005 og at det dramatisk ville endre markedsandelene blant outsourcingsleverandørene i Norge.
Hydro hadde også gjort en rekke grep for å klargjøre salget, blant annet ved å la flere outsourcingsleverandører få komme inn å presentere sine egne løsninger. At Hydro IS Partner ble skilt ut som eget selskap ble også sett på som et trekk i en videresalgsstrategi.
Vurderingsfase
Geir Tuft, som da var prosjektleder i Hydro IS Partner, sa i februar i fjor at de var i en vurderingsfase og at de i løpet av 2005 i hvert fall ville ha kommet langt i forhold til å finne ut hva de skal gjøre.
På spørsmål om hvor langt de har kommet i sine vurderinger i dag, sier informasjonssjef Aud Marit Wegger at de ikke har noen kommentar før det blir tatt en beslutning i Hydro.
- Det blir en gjetning, men jeg går ut i fra at det kan komme en beslutning i løpet av første halvår, kanskje til sommeren, sier hun.
Over 70 prosent av omsetningen til Hydro IS Partner er it-leveranser i Hydro, men leveranser til andre kunder på rundt 400 millioner kroner gjør at flere deler av selskapet kan være attraktiv for kjøpere som Umoe IKT, EDB og Ergo Group.
Selges i biter?
IDC-analytiker Nils Molin tror ikke lenger det er aktuelt å selge hele selskapet.
- Jeg tror ikke det er like aktuelt lenger. Det er mulig de legger ut visse deler for salg, som for eksempel drift og deler av application management, sier han.
- For et år siden trodde man at Hydro ville selge hele selskapet. Da ble det foretatt en rekke større salg i bransjen, i en lavkonjuktur. Men disse selskapene hadde behov for å få inn penger. Det har jo ikke Hydro.
Molin spekulerer i at Hydro ikke fikk så mye betalt for it-selskapet som de hadde tenkt. I et år som i tillegg ble meget bra, var ikke motivasjonen til å selge like sterk.
|