Risikerer storkundeflukt for å kapre småkunder
Store bedrifter kan velge Ciscos nye billig-svitsjer
Av Arne Søiland | Publisert 13.10 2005 kl. 10:48
Cisco er så ivrige etter å selge svitsjer til mindre bedrifter at selskapet tar sjansen på å tape omsetning fra større kunder.
Catalyst Express 500-serien skal åpne døren inn i små og mellomstore bedrifter. De nye svitsjene fra Cisco er rettet mot bedrifter med mellom 20 og 250 ansatte. Dette er et marked hvor nettverksgiganten bare har omtrent 15 prosent markedsandel.
Mye ressurser settes inn for at Cisco skal vokse raskere enn konkurrenter som HP og 3Com i småbedriftsmarkedet. Utfordringen er å lage rimelige løsninger som ikke er så gode at større bedrifter blir fristet til å forlate de tradisjonelt svært så dyre Cisco-svitsjene til fordel for enklere bokser.
Tar sjansen
Til tross for at Cisco lever godt på å være hoff-leverandør til de fleste store selskaper i verden, er selskapet villig til å ofre litt av sin omsetning for
 |
KASTER SEG PÅ BØLGEN: Alle de store it-selskapene har kommet med produkter rettet mot små og mellomstore bedrifter det siste året. Nå er det Cisco sin tur. Nils Ove Gamlem og Bjørn Jensen tar sjansen på at store bedrifter velger Catalyst Express 500 framfor dyrere Cisco-svitsjer. (FOTO: ARNE SØILAND) |
å komme inn i små og mellomstore bedrifter.
-- Vi regner med at det kommer til å bli noe kannibalisme. Det er en risiko vi er villig til å ta, sier Nils Ove Gamle, markedssjef i Cisco Norge.
Ser en på bedriftsstrukturen i Norge går det an å skjønne hvordan Cisco regner. I dag står i underkant av Norges 10.000 største selskaper for brorparten av selskapets omsetning. Til sammenlikning har over 40.000 bedrifter mellom ti og hundre ansatte.
-- Vi har mer å vinne på å satse på små og mellomstore bedrifter enn det vi risikerer å tape hos våre større kunder, hevder Gamlem, som konstaterer at Ciscos svitsjer har vært for dyre og for vanskelige å administrere for bedrifter flest.
Bygget fra bunn
I stedet for å "strippe ned" større svitsjer, har Cisco valgt å bygge Catalyst Express 500-serien opp fra bunnen. Den nye målgruppen gjennomsyrer designen fra innerst til ytterst.
En såkalt Kensington-lås, lik den som finnes på bærbare pc-er, gjør at svitsjen ikke trenger å låses inn. Og før første gang leverer Cisco med små gummiknotter for at svitsjen skal kunne settes oppå en server eller et bord.
Vel så viktig er det nye grafiske brukergrensesnittet i administrasjonsverktøyet. Hverken i "Device Manager", som følger med svitsjene, eller i den nedlastbare Network Assistant er det nødvendig å skrive en eneste kommandolinje.
Mindre sikkerhet
Mindre lag 3-funksjonalitet skiller Express-svitsjene storebrødrene. Det betyr begrenset mulighet for avansert filtrering av andre sofistikerte sikkerhetstiltak.
De nye boksene tilbyr dessuten bare automatisk QoS, noe som betyr at brukerne ikke kan sette opp sine egne prioriteringer. Telefoni har høyeste prioritet i de fire køene trafikken fordeles på.
-- Store bedrifter vil også oppleve grensen på 32 vlan (virtuelle lan, red. anm) som en begrensning, understreker systemingeniør Bjørn Jensen i Cisco.
Opplink-kapasiteten er derimot på en gigabit, noe som er tilstrekkelig for de fleste anvendelser.
|