Computerworld | JobWorld | IT Kurs
    Bestill
Abonnement her!
» Forsiden | Bransje og Økonomi | | Bestill abonnement!
 Nyheter
» Forsiden
» Strategisk IT
» Meninger
» Tema
» Ikke bare IT
»

 
  *
  Blandede følelser for Ementor-salg

Av Morten Kristiansen | Publisert 04.10 2005 kl. 07:03

Analyseselskapet Ovum ville helst sett et salg av produktdivisjonen fremfor salget av outsourcingsvirksomheten. IDC-analytiker Nils Molin (bildet) er helt uenig.

Gårsdagens melding om at Ementor selger sin outsourcingsvirksomhet i Norge og Sverige til ErgoGroup, blir ikke veldig godt motatt av analyseselskapet Ovum.

I en betraktning på salget uttaler analytiker Lars Schwaner at salget var overraskende, og at det sender tvetydige signaler til markedet: "Hvorfor ble ikke hele outsourcingsbiten solgt? Hvorfor er det danske datterselskapet

RIKTIG GREP: Analytiker Nils Molin i IDC mener at Ementor har gjort riktige strategiske grep. (FOTO: MICHAEL ORELD)
ikke inkludert? spør han - og spekulerer i hvorvidt hele det danske datterselskapet til Ementor blir neste offer for Lunders slaktekniv.

IDC-analytiker Nils Molin er helt uenig med Ovum.

Helt riktig

- Det Ementor har gjort er helt rett. Driftsdivisjonen er investeringsintensiv, og den har de nå solgt. Det er en riktig strategisk beslutning, sier analytiker Nils Molin i IDC til Computerworld.no.

Han synes ikke det er merkelig at Ementor ikke inkluderte Danmark i salget til ErgoGroup.

- Det de driver med i Danmark er applikasjonsmanagement, den er personintensiv, ikke kapitalintesiv. Dessuten er antallet kjøpere begrenset i dette markedet, sier Mohlin.

Han mener at å selge outsourcingsbiten i Norge og Sverige hadde flere potensielle kjøpere, men hvis Ementor hadde inkludert Danmark ville det ikke vært mange om beinet.

Ikke veldig fornuftig

"Som vi har sagt ved flere anledninger: Ementor må strømlinjeforme sin forretningsmodell og konsentrere sin virksomhet mot høyprofitable områder som it-tjenester og konsulentvirksomhet, i stedet for lavprofitt-områder som videresalg av maskin- og programvare.

I de siste månedene har vi sett svært proaktivt lederskap og selskapet har blitt mer strømlinjeformet", skriver Ovum.

Det siste støtter Nils Molin. Han mener det neste steget for Ementor nå vil være å vise at den strategien de har valgt er lønnsom.

- Og det vil de vise med de pengene de nå har, sier han.

Ingen høymargin-bransje

"Ved første øyekast virker ikke dette trekket veldig fornuftig. Outsourcing er rimelig lønnsomt, og det har interessante vekstmuligheter i Norden. Dessuten ser vi outsourcing som et kraftig verktøy i arsenalet til it-tjenestebedrifter.

Vi skulle gjerne sett at Ementor solgte sine produktrelaterte aktiviteter fremfor sin outsourcingsvirksomhet", skriver Ovum.

- Alle skal ikke være i samme bransje. Noen må forhandle infrastruktur også, og det tror jeg Ementor kan. Dessuten har ikke den høymargin-bransjen alle snakker om vært noen høymargin-bransje, sier Molin.

"I tillegg virker det ikke særlig fornuftig å beholde delere av denne forretningen i Norge og Danmark. Mangel på synergier vil bli den langsiktige konsekvensen, og Ementor vil ikke kunne dekke pan-nordiske kunder med outsourcingsbehov", skriver Schwaner.

Positive til ErgoGroup

Når det gjelder selve kjøpet er Ovum positiv. I rapporten skriver analytikeren: For ErgoGroup er dette oppkjøpet fornuftig. Selskapet vil forsterke sin posisjon i det norske it-outsourcingsmarkedet, og komme nærmere kritisk masse i Sverige.

IDC-analytiker Nils Molin er enig:

- Ergo vet hvordan man driver innen smb-markedet via Runit, og jeg tror de klarer å få "ordning och reda" på dette. Ergo får også et ganske stort apparat i Sverige, og det skal bli spennende å se hvordan de vil håndtere dette, sier Molin.

 
     

          

 Diskuter!  Informasjon om debattene | Opprett bruker
Tittel
Tekst
 
 Siste
Distributører i kø for å få igjen pengene sine
(04 januar 13:37)
Nordmenn trygge på nett
(03 januar 13:13)
Sterk oppgang i netthandel
(03 januar 09:17)
Oracle-suite holde styring på identitet
(02 januar 07:05)
- Hva var det viktigste som skjedde i 2005?
(29 desember 06:52)
Det viktigste som skjedde i 2005
(28 desember 07:15)
Årsinnspurt med nye avtaler for EDB
(27 desember 10:20)
- Det viktigste som skjedde i 2005
(27 desember 06:44)
IBM på kjøper'n
(23 desember 11:44)
Mange it-sjefer kjenner ikke epost-regler
(23 desember 11:41)
 
 Søk i arkivet
 
Søk i CIO Computerworld:
Gå til avansert søk >
 
         
Om CIO Computerworld | Abonnement | Adresseendring | Månedens papirutgave |
 

 

Copyright © 2005 IDG Magazines Norge AS. All rights reserved.
Ansvarlig redaktør: Postadresse:
Publisher Online:
Webjournalist: Telefon:
Utviklingsansvarlig: Telefax redaksjonen:
Salgssjef web: Epost: