Computerworld | JobWorld | IT Kurs
    Bestill
Abonnement her!
» Forsiden | Bransje og Økonomi | | Bestill abonnement!
 Nyheter
» Forsiden
» Strategisk IT
» Meninger
» Tema
» Ikke bare IT
»

 
  *
  Ergo tar mer av smb-markedet

Av Morten Kristiansen | Publisert 03.10 2005 kl. 13:04

Ergo-sjef Terje Mjøs tredobler i Sverige og øker med 50 prosent i Norge etter kjøpet av Ementors driftsdivisjon.

Ergo Group sitt oppkjøp av outsourcingsvirksomheten til Ementor i Norge og Sverige, gir store prosentmessige omsetningseffekter for ErgoGroup. Totalt får ErgoGroup 175 nye kunder, blant annet Choice, Netcom og Scribona.

- I Sverige tredobler vi omsetningen som en konsekvens av dette oppkjøpet, sier administrerende direktør Terje Mjøs til Computerworld.no.

Han legger til at Ergo likevel ikke blir en veldig stor spiller i det svenske markedet, men blir bra posisjonert i smb-segmentet.

- I Norge øker vi omsetningen med 50 prosent. Totalt sett, sammen med Ergo Runit, har vi etter dette en markedsandel på 15 - 20 prosent i det norske driftsmarkedet for smb-bedrifter, sier Mjøs.

Kjøper ikke mer

Utover dagens oppkjøp, har ikke Mjøs veldig voksetrang via oppkjøp.

- Vi har planer for Sverige, men ikke så ekspansive som det EDB Business Partner har uttrykt. Vi vil ha en nisje mot smb-bedrifter i Sør-Sverige, sier Mjøs.

Han utelukker ikke andre oppkjøp i Norge, selv om han hevder at Ergo neppe kommer til å bli den mest aggressive oppkjøperen. Både it-avdelingen til Hydro, Hydro IS Partner, og Telecomputing dras frem som mulige oppkjøpskandidater innen outsourcingsmarkedet.

- Vi har ikke vært så veldig aktive på den fronten. Akkurat nå nøyer vi oss med dette, sier Mjøs.

Han avviser at det kan være flere Ergo-oppkjøp av Ementor-biter på gang.

- Vi har ingen øvrige diskusjoner med Emenor, sier Mjøs.

Tror på samarbeid

Ementor og Ergo Group har også inngått en samarbeidsavtale sammen med oppkjøpet. Mjøs sier til Computerworld.no at Ementor gjennom sin refokus vil konsentrere seg om infrastrukturtjenester, og at Ergo er en stor kjøper av slike tjenester.

- På den annen side har Ementor behov for driftsleveranser, og da har de valgt Ergo. Jeg regner med økt salg gjennom Ementors salgsapparat. Vi kompletterer hverandre nå, det er ikke mange områder vi konkurrerer på, sier Mjøs.

VOKSER INNEN SMB: Ergo Groups toppsjef Terje Mjøs. (FOTO: NIKOLAOS FARMAKIS)
Han legger til at det ikke er noen eksklusivitet i denne avtalen, fordi kunden ofte vil ha et ord med i laget.

- Slike avtaler har ofte en tendens til å ikke bli noe av?

- Min erfaring er at det blir noe ut av det hvis man er selektiv på slike avtaler. Mange har slike avtaler på kryss og tvers da er det nok vanskeligere. Vi har et fåtall slike avtaler, fastslår Mjøs.

For tidlig å si

- Konsolideringer er ikke uvanlig etter et oppkjøp. Hvor mange vil ryke med etter at oppkjøpet er gjennomført?

- Når det gjelder eventuelle bemanningsmessige konsekvenser, er det for tidlig å si noe om det. Vi har identifisert mange synergier. Synergier har ikke bare med bemanning å gjøre. Bygget vårt i Nydalen skal fylles med Ementor-folk og vi vil blant annet spare både maskin- og programvarekostnader. Så får vi heller komme tilbake med bemannning senere, sier Mjøs.

 
     

          

 Diskuter!  Informasjon om debattene | Opprett bruker
Tittel
Tekst
 
 Siste
Distributører i kø for å få igjen pengene sine
(04 januar 13:37)
Nordmenn trygge på nett
(03 januar 13:13)
Sterk oppgang i netthandel
(03 januar 09:17)
Oracle-suite holde styring på identitet
(02 januar 07:05)
- Hva var det viktigste som skjedde i 2005?
(29 desember 06:52)
Det viktigste som skjedde i 2005
(28 desember 07:15)
Årsinnspurt med nye avtaler for EDB
(27 desember 10:20)
- Det viktigste som skjedde i 2005
(27 desember 06:44)
IBM på kjøper'n
(23 desember 11:44)
Mange it-sjefer kjenner ikke epost-regler
(23 desember 11:41)
 
 Søk i arkivet
 
Søk i CIO Computerworld:
Gå til avansert søk >
 
         
Om CIO Computerworld | Abonnement | Adresseendring | Månedens papirutgave |
 

 

Copyright © 2005 IDG Magazines Norge AS. All rights reserved.
Ansvarlig redaktør: Postadresse:
Publisher Online:
Webjournalist: Telefon:
Utviklingsansvarlig: Telefax redaksjonen:
Salgssjef web: Epost: