Tror Microsoft vil kjøpe BI-selskaper
Av Morten Solli | Publisert 09.06 2006 kl. 06:50
Microsoft har luftige ambisjoner med sin BI-satsing, tror BI-spesialisten Cognos.
Microsoft meldte tidligere denne uken at selskapet skal tilby forretningsanalyse (BI - bussines intelligence) som et programvaretilbud tilknyttet Office-pakken.
Ragnar Røkke er nyansatt salgsdirektør i Cognos, som sammen med SAS Insitute er et av de ledende selskapene innen forretningsanalyse (BI). SAS Institutes norske direktør Frank Møllerop sa til Computerworld.no i går at han er ubekymret for Microsofts inntreden i dette markedet.
 |
Ragnar Røkke, salgsdirektør i Cognos |
Røkke er ikke uenig med sin tidligere arbeidsgiver, men understreker samtidig at han venter et aktivt og offensivt Microsoft i BI-sektoren, som er i sterk vekst.
- Jeg frykter ikke Microsoft. Men man må alltid ta det til seg, og ikke vende ryggen til når dette selskapet presenterer en ny strategi.
Forventer oppkjøp
Røkke utelukker ikke at Microsoft vil måtte kjøpe flere selskaper, om de skal han noen reell mulighet til å posisjonere seg som BI-aktør.
- Jeg tror Microsoft vil vokse uorganisk. Behovet for spesialiserte løsninger vokser raskere enn de har mulighet til å utvikle sine produkter og tjenester, sier Røkke.
Han sammenligner det økende behovet for forretningsanalyse i dag med ERP (Enterprise Resource PLanning) for ti år siden. Produktene er forskjellige, men bedriftene er opptatt av BI i dag på en måte som minner om hvordan de var opptatt av ERP før, hevder Røkke.
- Dyrere enn spesialistene
Salgsdirektøren i Cognos hevder at selv om Microsoft vil selge inn sine produkter på pris, lønner det seg som regel å gå for de ledende nisjeleverandørene av forretningsanalyse likevel.
- Microsofts programvare kan fremstå som rimeligere i utgangspunktet, men krever mye tilpasning, programmering og ekspertise på huset for å virke som den skal, sier Røkke.
- Prisen for Microsofts programvare er den begynnende regningen. Men bruker man total eiekostnad eller avkastning på investeringen som beregningsgrunnlag for hele prosjektet, peker tallene som oftest i vår favør.
Man må derfor ikke se seg blind på innsalgsprisen men heller velge en leverandør som kan dekke alle behov et selskap har, som konsolidering, plannlegging, rapportering og analyse, mener Røkke, som hevder at Cognos 8-plattformen dekker alle disse områdene.
Gjennom partnere
Cognos har sju ansatte i Norge , og jobber hovedsakelig gjennom partnere som RAV Norge og Deloitte. Røkke håper nå på et utvidet samarbeid med IBM.
Cognos Inc. er notert på Nasdaq og børsen i Ottawa og hadde en omsetning på 877 millioner dollar i året som gikk.
Les også:
Microsoft angriper BI-partnere
Frykter ikke Microsoft
|