Prissjokk for Windows 2000-brukere
Av Morten Solli | Publisert 24.06 2005 kl. 11:12
Fra 30. juni er det slutt på gratis brukerstøtte for Windows 2000-kunder med ordinær lisens. Ny pris på teknisk telefonhenvendelse: 2.500 kroner.
Femårsperiden med gratis brukerstøtte er over, når Windows 2000-lisensene nå går over i den såkalte Extended Support-fasen. Det gjelder progamvare både for klienter (pc-er) og servere.
En enkelthenvendelse per telefon til teknisk støtte vil koste 2.499 kroner. Tekniske henvendelser per internett vil koste 799 kroner, opplyser Monica Rudén, som leder supportavdelingen i Microsoft Norge.
-- Man kan eventuelt kjøpe en noe rabattert pakke på fem henvendelser. Det koster 9.995 kroner, sier Rudén.
Dyr fiks
Trenger du en "hot fix", som innebærer kodeendring i programvaren, er du avhengig av spesielle kontrakter i utgangpsunktet, som Premier eller Partner Advantage Support. Med slike avtaler i bunnen koster en slik "fix" 80.000-90.000 kroner i dag, og fra rundt 350.000 kroner fra 30. juni.
Sikkerhetsoppdateringer vil fortsatt være gratis, men all annen teknisk støtte vil koste.
Med mindre man har inngått spesielle avtaler, som er vanlig blant de større bedriftene, får alle henvendelser en prislapp. Oppad er det ingen prismessige begrensninger på hvor spesialtilpasset brukerstøtte man kan kjøpe.
En av fire
Windows 2000 har fortsatt mange brukere. Ifølge Rune Lystad i Microsoft Norge bruker 25-30 prosent av bedriftskundene fortsatt Windows 2000, tre år etter at Windows XP ble lansert. Det er likevel ingen dramatikk i denne avviklingen, mener han.
- Alle våre kunder er behørig informert, både via epost og i brevs form, sier Lystad.
Femårsperioden er satt sentralt i Microsoft, fra den datoen en ferdig versjon er på markedet. Hvor langvarig brukerstøtte du får som kunde, avhenger når du kjøper produktet. Bare de som er først ute, får altså gleden av fem års gratis brukerstøtte.
Hensikten med at femårsperioden med gratis brukerstøtte utløper, er å bidra til at flere kunder oppgraderer til det nyeste operativsystemet.
- Det er naturlig at vi setter opp prisen på support etter fem år. Vi ønsker å legge opp til en bra migrering til andre plattformer for vår kunder. Dessuten blir det veldig dyrt i lengden å tilby teknisk støtte på gamle systemer. NT4-støtte er for eksempel ganske dyrt. Det er vanskelig å få gode teknikerne til å ta disse jobbene, sier Monica Rudén.
Rasende i Sverige
I Sverige har slutten på brukerstøtte vakt sterke reaksjoner. Forbannede brukere mener Microsoft behandler sine kunder dårlig.
- Det er problematisk at Microsoft presser på for at kundene skal oppgradere, i stedet for å satse på det vi har behov for, sier Morten Hansen, it-sjef ved Scandic Hotels i Stockholm, til Computerworlds svenske søsteravis, Computer Sweden.
- Microsoft drar inn supporten for fort. Det er uakseptabelt å skulle være nødt til å oppgradere programvare så ofte, sier Kent Gravesen, administrerende direktør ved Gravesen Invest.
- Microsofts oppførsel driver oss kunder mot å bli mer åpne for alternativer som Linux, sier er it-sjef Håkan Jönsson i Preem Petroleum.
|