Dette er viktig for it-sjefen
Av Morten Kristiansen | Publisert 06.06 2006 kl. 08:38
Forretningsforståelse er førsteprioritet for norske it-sjefer i tiden fremover.
De siste årenes knallharde effektiviseringsbølge er derimot på retur. Det viser en undersøkelse gjort av Synovate MMI på oppdrag for it-konsulentselskapet Steria. 256 norske it-sjefer har svart på hva som er deres fremste utfordringer på it-siden.
- Sammenlignet med resultatene fra tilsvarende undersøkelse i 2004, ser vi en klar vridning i svarene. To av tre it-sjefer oppgir at nye krav fra forretningssiden vil få høy prioritet hos it-avdelingen i tiden fremover, noe som er en økning på over 20 prosent fra 2004, sier Anders Lindgren, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Steria..
Han legger til at man ser en tilbakegang for effektivisering, som nærmest har vært et moteord de siste årene.
Positiv trend
Lindgren mener funnene underbygger en positiv trend i landets it-avdelinger.
- Stadig flere it-sjefer tar innover seg at it ikke er et kjerneområde i de fleste bedrifter og organisasjoner i Norge, men at it-avdelingen tvert imot skal betjene virksomhetens forretningsområder, sier Lindgren.
It sakker akterut
Han peker på europeiske undersøkelser som viser at forretningsprosesser i bedrifter og organisasjoner nå forandrer seg hele sju ganger raskere enn teknologien som skal støtte og betjene prosessene.
It-avdelingen har med andre ord i mange tilfeller et svare strev med å holde følge med resten av virksomheten.
- Mange ledere betrakter fremdeles it-avdelingen som et nødvendig onde, mens it-sjefen gjerne avskrives som lite løsningsorientert. Dette virker det som mange it-sjefer har tatt innover seg.
Mens krav fra forretningssiden troner suverent øverst på it-sjefenes prioriteringsliste, kommer integrasjonsprosjekter på andre plass. 47 prosent av respondentene mener at dette er en viktig utfordring fremover. 42 prosent oppgir styring av it-prosjekter som et viktig område, og nesten like mange mener at effektivisering av it-driften vil få høy prioritet.
Norske it-utfordringer:
1. Oppfylle nye krav fra forretningssiden (4. plass i 2004)
2. Integrasjonsprosjekter (3.)
3. Styring av it-prosjekter (5.)
4. Effektivisere it-driften (1.)
5. Sikkerhet (2.)
6. Fornyelse av it-plattform (6.)
7. Styring av underleverandører (8.)
8. Styring og utvikling av it-medarbeidere (7.)
9. Valg av outsourcingsstrategi (11.)
10. Innkjøp og anskaffelser (8.)
11. Anskaffelse av it-eksperter (12.)
12. Administrere e-post (10.)
(Kilde: Steria/Synovate MMI)
|