|
Oppstart etter gode råd
Utvikler
Av Anette Bjerke | Publisert 04.03 2003 kl. 12:11
Som student fravristet Håvard Lillebo kjente gründere deres oppskrift på suksess. Nå frister han lykken med sin egen bedrift og utvikling av et nytt webpubliseringssystem.
 |
NYTTIG BOK FOR GRÚNDERE: -- Boken gir ingen fasitsvar på "slik skal du kommersialisere". Men gjennom gründernes åpenhjertighet, får leseren en nærhet til hvordan og hvorfor nettopp disse bedriftene har lyktes. Du får innsikt i hvordan slike gründere tenker og hva som gjør de beste bedre, sier medforfatter Håvard Lillebo. (Foto: Anette Bjerke) |
Hva er det som gjør at noen idéer blir suksess og andre ikke? Er det bare noen få utvalgte forunt å starte opp og lykkes med etablering av egen bedrift? I samarbeid med studenten Nina Holgersen skrev Håvard Lillebo hovedoppgave på om dette ved Handelshøgskolen BI.
De frittet ut sju kjente gründere av norske selskaper som går bra, om hvorfor de lykkes. I undersøkelsen, som er blitt boka "Hva gjør de beste bedre?", røper blant andre Eilert Hanoa i Mamut og Eirik Engh i Trolltech sine synspunkter på aktivt eierskap, sammensetting av styre og ledelse, markedsforståelse, markedsføring, netteverksbygging, vekstproblemer og om hvordan man bygger en vinnende bedriftskultur.
-- Enklere og bedre
Nå har Håvard Lillebo startet en egen bedrift med idéen om et publiseringsverktøy som skal forenkle og forbedre kommunikasjonen over internett. Oversiktlige og flotte websider som kan lastes ned uten behov for høyhastighetslinjer.
-- Verktøyet forenkler gjennom bruk av ny teknologi som muliggjør et enkelt og intuitivt brukergrensesnitt, og forbedrer ved å ta i bruk multimedia og visuelle element som video og animasjon, sier Lillebo.
-- Terskelen for å publisere informasjon på nett er altfor høy med dagens systemer. Web blir en lite kostnadseffektiv markedsføringskanal siden det ofte bare er it-eksperter og/eller dyre, eksterne konsulenter som kan bruke systemene. Problemet er at vanlig brukere ikke klarer å forholde seg til kompliserte systemer og derfor brukes de lite, hevder han.
Han har avtale med programmeringshus i India om å lage verktøyet. Seks programmerere, systemdesignere og testere holder på å utvikle produktet med kodenavn "SmartPublish". Det skal være klart innen utgangen av mars.
Gründerfellesskap
Lillebo har fått etabelererstipend fra Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) og Håvard Lillebo har 8flyttet inn8 i gründermiljøet GründerParken i Steinkjer, som gir tilgang på fagekspertise, erfarne medhjelpere og infrastruktur som en ung gründer har behov for.
-- Når alternativet er å søke på 8vanlig8 jobb etter endt utdannelse, er det godt å erkjenne at miljøet i GründerParken gir meg mye av det jeg ville ha fått dersom jeg har blitt ansatt i en bedrift. I tillegg nyter jeg godt av friheten av å være min egen sjef, påpeker Lillebo.
SITATER FRA BOKEN "Hva gjør de beste bedre?"
"Det nytter ikke med folk som man må sette en bøtte penger i flydøra for at de skal rekke flyet"
Kai Bogen, Q-free
"Det er mange bedrifter som bruker ufattelig mye tid på markedsundersøkelser kontra det å ansette en person som kan markedet og som kan skrive ned de to sidene med svarene som trengs"
Eilert Hanoa, Mamut
"Alle utviklerne er nødt til å svare på henvendelser fra sluttbruker på daglig basis. Kundebehovene blir på denne måten kommunisert oppover i organisasjonen, ikke nedover"
Eirik Engh, Trolltech
"Man må ha noen som skriker høyt når noen kjøper for dyr bil",
Petter Planke, Tomra
"Når det gjelder markedsundersøkelser er disse ofte lite nyttige når man står på trappene til et nytt marked. Det er som å spørre en seksåring hvor mye sex han skal ha i fremtiden. Kundene har som regel ikke begrep om sine fremtidige behov"
Bengt Thuresson, Tandberg
|
|
|