Google vil inn i bedriftene
Av Iver Gamme | Publisert 26.09 2005 kl. 08:22
Google vil bredde virksomheten fra konsument til bedrift. Selskapet leter nå etter partnere.
Sjef for Googles bedriftsenhet, Dave Girouard, sier til Computer Sweden at selskapet har stor interesse for bedriftsrelaterte tjenester.
De er nå på utkikk etter programvareleverandører, konsulenter og distributører med produkter og tjenester som kan komplettere Googles tilbud.
Google er allerede klar med tre bedriftsrelaterte tilbud, som alle stammer fra selskapets konsumentenhet.
Testes ut av massene
Det første produktet er søkeverktøyet Google Search Appliance og en enklere og rimeligere variant kalt Google Mini. Begge verktøyene er basert på teknologi fra Googles søkemotor. I tillegg kommer verkøyet Desktop Search for Enterprise, for indeksering og søking i harddisker.
- Det er denne oppskriften vi vil følge. Fremfor å bygge opp bedriftsrelaterte tjenester fra bunnen av ønsker vi å tilpasse våre eksisterende tilbud som allerede har blitt testet ut i konsumentmarkedet, sier Girouard
Den største delen av Googles inntekter kommer fra salg av annonser, som i sin tur genereres av selskapets søkemotor. I bedriftsmarkedet må imidlertid produktene selv bli direkte lønnsomme.
- Vi vil først se om produktene er modne og deretter finne ut om vi kan tilføre dem en merverdi i bedriftsmarkedet, sier David Girouard.
|