HP og Oracle med ny SOA-plan
Av Pål Dimmen | Publisert 24.02 2006 kl. 06:55
Med en ny samarbeidsplan i boks blir forholdet mellom Oracle og Hewlett-Packard sterkere enn noen gang.
- Dette er dagen for å skape nye romanser og for å sementere de allerede eksisterende romansene, spøker de to markedsdirektørene Harald Løvvik og Roar Haugland i henholdsvis Oracle og Hewlett-Packard.
 |
STORE PLANER: SOA-ekspert Martin Ringel, markedsdirektør i HP Roar Haugland og markedsdirektør i Oracle Harald Løvvik ser svært optimistisk på det nye SOA-samarbeidet. (FOTO: Pål Dimmen) |
Duoen sikter til den rykende ferske samarbeidsplanen rundt tjenestearkitektur (SOA) som ble bekreftet på selveste Valentines day. De to it-gigantene har historisk sett hatt et langt og tett samarbeid, men med den nye planen ønsker selskapene å jobbe tettere sammen enn tidligere.
It til hinder
Samarbeidet betyr i praksis at Oracles utviklingsplattform Fusion Middleware skal inkorporeres med HPs SOA portefølje. Dette betyr blant annet at HP vil selge og levere prosjekter basert på Fusion Middleware.
- Som et resultat av dette samarbeidet kan vi nå tilby et ferdig SOA-miljø. I tillegg har vi en solid samlet kunnskap om hvordan virksomhetskritiske systemer skal drives, forklarer Løvvik.
Han fremhever økt fleksibilitet, reduserte kostnader, lettere administrasjon og redusert kompleksitet som de største fordelene for kunder som ønsker å benytte seg av den nye totalpakken.
- Vi har nå en situasjon der mange eksisterende it-systemer er til hinder for utviklingen. Forretningsprosessene beveger seg raskere enn det systemene klarer å følge, og da er det viktig å få på plass en stabil og fleksibel arkitektur, fortsetter han.
Ingen konkurrent
Et viktig element i dette samarbeidet er at HP, i motsetning til selskaper som IBM og Sun, ikke har konkurrerende mellomvareplattformer. Dette åpner for et tettere forhold mellom Oracle og HP, mener Roar Haugland.
I stedet har HP styringsprogramvaren OpenView, og sammen med Oracles mellomvare er målet å hjelpe kundene med å automatisere forretningsprosesser og integrere applikasjoner.
Markedsdirektørene er enige om at kundene ønsker evolusjon og ikke revolusjon for å få en mest mulig smertefri overgang til SOA-baserte miljøer. Med andre ord er det ikke gjort over natten å gjennomføre vellykkede SOA-prosjekter, noe både analysefirmaet Gartner og HP-ledelsen har poengtert ved tidligere anledninger.
Oracle har over 300 Fusion Middleware-kunder i Norge på nåværende tidspunkt. Til sammen har de to selskapene rundt 100.000 felles kunder, og Løvvik mener at aktører både innen offentlig og privat sektor vil få øynene opp for dette samarbeidet.
- Offentlig sektor og private firma i Norge har kommet langt med å tenke SOA, hevder han.
|