Computerworld | JobWorld | IT Kurs
    Bestill
Abonnement her!
» Forsiden | Programvare | | Bestill abonnement!
 Nyheter
» Forsiden
» Strategisk IT
» Meninger
» Tema
» Ikke bare IT
»

 
  *
  Råd til it-sjefen: Ekspertene venter seg SOA-fadeser

Av Arne Søiland | Publisert 24.02 2006 kl. 06:50

Duell: Ådne Tveit i Umoe Consulting mener tjenesteorientert arkitektur er en religion som snart går av moten. Men Are Torgersen i IBM er fortsatt sterk i troen.

Are Torgersen (AT), senior løsningsarkitekt i IBM. Ådne Tveit (ÅT) er daglig leder i Umoe Consulting.

- Er det lurt å "soafisere" gamle applikasjoner?

Are Torgersen, senior løsningsarkitekt i IBM (FOTO:IBM)
Are Torgersen, IBM: - Det kommer an på hvor enkelt det er å dele applikasjonene opp i funksjonelle og gjenbrukbare komponenter. Med gode grensesnitt kan det gamle byttes ut senere uten at funksjonaliteten endres. Kompromisser må ofte inngås fordi det er nødvendig å legge logikk utenpå de gamle applikasjonene for at tjenestene skal kunne brukes på nytt.

Ådne Tveit, daglig leder i Umoe Consulting (FOTO: ARNE SØILAND)
Ådne Tveit, Umoe Consulting: - Det kan være lurt hvis hensikten er å avvikle gamle løsninger. En opprydning i grensesnittene er nyttig hvis du skal erstatte noen av komponentene med nye. SOA kan være et nødvendig middel for å nå et mål. Men SOA er ikke målet. Forvaltningen av de gamle løsningene som er kapslet inn, kan bli tung.

- Lønner det seg å kjøpe nytt i stedet for integrere eksisterende løsninger?

AT, IBM: - Det finnes ikke én applikasjon som løser alle problemer. 90-tallets tro på at store ERP-systemer skal løse alle problemer har vist seg å ikke være holdbar. Dermed vil en uansett måtte integrere ulike applikasjoner.

ÅT, Umoe Consulting: - I stedet for å fikse på den gamle bilen vil det på et eller annet tidspunkt være riktig å kjøpe ny. Det kan være nyttig å "soafisere", men da som en strategi for å få inn ny teknologi. SOA fungerer fint på foiler. I praksis blir prosjektene tyngre og dyrere enn forventet, i tillegg til at driften blir kostbar.

- Når vil SOA være rådende arkitektur i norske it-avdelinger?

AT, IBM: - SOA vil bli innført suksessivt. Integrasjon med den underliggende teknologien, web-services, kommer til å være mye i bruk i løpet av to til tre år. Dette kalles ofte SOI, Service Oriented Integration. Tjenesteorientering som også omfatter forretningssiden blir neppe særlig utbredt i stor skala før om minst fem år. Husk at ikke alt skal "soafiseres", kun det som endres hyppig og har behov for fleksibilitet.

ÅT, Umoe Consulting: - Aldri. SOA som begrep blir gammeldags før teknologien er innført. SOA er en religion, eller en mote som går over. Hvem snakker om objektorientering i dag, eller om klassebibliotekene alle var opptatt av for fem år siden? It-avdelingene bare kjøper seg tid når de får 100-vis av millioner til store SOA-prosjekter. Men enhver datamaskin består av lagdelte komponenter, fra innerst til ytterst, fra maskinvaren til applikasjonene. SOA er bare et nytt forsøk fra bransjen til å forsøke å få dette til å høres nytt, fristende og revolusjonerende ut.

- Hvilke råd vil du gi bedrifter som vurderer å innføre SOA?

AT, IBM: - It-avdelingen må bli kjent med teknologien. Jobb med den og finn fram til mulige fallgruver. Løskobling av applikasjonene gjør det utfordrende å opprettholde gode driftsmessige egenskaper som stablitet og svartid. Forretningsiden må definere tjenester og skape eierskap til disse. Det tar tid å få organisasjonen på plass. Og så er det en god idé å høste erfaringer fra andre.

ÅT, Umoe Consulting: - Tenk på hva brukerne trenger og hvordan it-avdelingen kan bidra til at bedriften tjener mer penger. Hvis du gjør det i stedet for å høre på teknologene, blir svaret sjelden SOA. Store it-avdelinger bruker altfor mye tid og penger på teknologisk begrunnede prosjekter, i stedet for å se på hva brukerne trenger.

- Hvilke konsekvenser får det for kundene at de store programvarehusene legger om til SOA?

AT, IBM: - Tidligere har de satt sine egne applikasjoner i sentrum og latt andre levere tjenester. Nå snus dette. Med SOA må de levere tjenester til noe de ikke vet hva er. Skal komponentiseringen lykkes må tjenestedefinesjonene standardisers på semantisk nivå. Det er avhengig av at de sterke leverandørene setter en standard, eller at det utvikles industristandarder. Kundene må fortsatt regne med å gjøre tilpasninger, eller oversettelser, på semantisk nivå.

ÅT, Umoe Consulting: - Konsekvensen er at du kan sette sammen modulene på en fleksibel måte. Det gjør at du kan kjøpe modulene du vil fordi de snakker sammen på en omforent måte. Moderne arkitektur i nye løsninger er viktig.

- Tror du SOA-prosjektene i norske bedrifter kommer til å lykkes?

AT, IBM: - Jeg tror noen vil feile i første omgang. Men mange vil lykkes på sikt. Innføring av tjenesteorientert arkitektur krever eierskap på tvers av prosjekter. Det er en ny måte å tenke på. Vi har lenge snakket om integrasjonsspagetti. Tjenestespagetti er virkelig et mareritt. Vekten må legges på styring og kontroll, ikke teknologi.

ÅT, Umoe Consulting: - Nei, fordi de ikke er brukerstyrte. Prosjektene koster mer penger enn det de som bevilger pengene tror, og løsningene blir dyre å forvalte, ikke billigere slik mange forledes til å tro. Mange kommer til å oppleve overskridelser, noe som fører til at prosjektene blir nedskalert eller stoppet. Før eller siden sier noen at nok er nok.

 
     

          

 Diskuter!  Informasjon om debattene | Opprett bruker
Tittel
Tekst
 
 Siste
Full strid om bruk av fødselsnummer i nettbankene
(03 april 06:30)
Nettannonsering passerer 100 millioner
(31 mars 08:53)
Alt om business intelligence, helt gratis!
(31 mars 06:54)
Stanger hodet mot veggen etter bomkjøp
(30 mars 06:29)
Steria forbereder seg for 2012
(29 mars 12:20)
Tidligere SAP-sjef starter eget konsulentselskap
(27 mars 09:12)
Microsoft tilbyr konkurrenter gratis teknisk støtte
(23 mars 06:55)
Taper kontrakter på ikke å smøre kunden
(22 mars 13:30)
Nextgentel lover bedring
(22 mars 10:38)
Ni av ti leter i blinde etter it-feil
(22 mars 09:45)
 
 Søk i arkivet
 
Søk i CIO Computerworld:
Gå til avansert søk >
 
         
Om CIO Computerworld | Abonnement | Adresseendring | Månedens papirutgave |
 

 

Copyright © 2005 IDG Magazines Norge AS. All rights reserved.
Ansvarlig redaktør: Postadresse:
Publisher Online:
Webjournalist: Telefon:
Utviklingsansvarlig: Telefax redaksjonen:
Salgssjef web: Epost: