Toppledere tror på outsourcing
Av Michael Oreld | Publisert 07.10 2004 kl. 11:14
Norske toppsjefer tror at stadig flere forretningsprosesser blir fjernet ned og overtatt av eksterne leverandører.
Konsulenteselskapet Accenture har gjennomført en undersøkelse blant 140 lederer i offentlig og privat sektor i Norge, den viser at outsourcing av lønn, regnskap og innkjøp forventes å vokse raskest.
Ifølge Accenture har norske ledere til nå hengt etter sine nordiske kolleger ved å ha opprettholdt egne støttefunksjoner. Men nå har bildet endret seg og landets virksomheter har planene klare for å skille ut ulike forretningsprosesser.
Nå er det Sverige som henger etter. Sverige er det landet i Norden hvor outsourcing er betydelig mindre vanlig enn i de andre landene (88 prosent av bedriftene i Finland benytter seg av outsourcing, 75 prosent i Danmark, 55 prosent i Norge og 50 prosent i Sverige).
Seks av ti
I dag har to av ti norske bedrifter og organisasjoner skilt ut lønningsfunksjonen til en ekstern tredjepart. Ifølge undersøkelsen vil det om to til tre år være seks av ti selskaper som har satt ut denne funksjonen. "Den samme utviklingen mener norske ledere vil være fremtiden for finans- og regnskapsfunksjonen. Kraftigst vekst forventes innen outsourcing av innkjøp. Mindre enn en av ti bedrifter har satt ut sin innkjøpsfunksjon i dag. Fire av ti ledere forventer at innkjøpsfunksjonen er satt ut til andre om to til tre år," heter det i undersøkelsen.
-- Et voksende antall bedriftsledere har for alvor har fått øynene opp for hvor mye det er å tjene på å sette ut hele forretningsområder, for så å kjøpe tjenesten av eksterne aktører med spesialkompetanse på området. Det viser denne undersøkelsen, sier Per Erik Strømsø, leder for outsourcing i Accenture i Norge. Outsourcing som forretningsstrategi vil tvinge seg frem som tema i norske styrerom i årene som kommer, sier Per Erik Strømsø i Accenture i en pressemelding. Han mener den globale trenden klar, men at outsourcing er relativt lite benyttet i Norge.
Topplederne i Accentures undersøkelse, som representerer offentlig og privat sektor, ser også utfordringer ved å outsource ulike forretningsområder. En vesentlig bekymring er å miste kontrollen over deler av egen virksomhet og at kompetanse forsvinner ut av bedriften.
|