Islandsk it-raid på Møre-kysten
Av Michael Oreld | Publisert 16.02 2006 kl. 11:37
Islendingene er på handletur i Norge og har kjøpt en rekke norske virksomheter. Nå skal en oppkjøpt it-løsning fra Ålesund først til Island og så videre ut i verden.
 |
SNEKRET HJEMME: -- Vi har klart å lage et system med lav brukerterskel, sier Jan Rune Hurlen som er administrerende direktør i FactoNor. I løpet av bare 20 minutter skal kundene forstå hva det dreier seg om. |
Den islandske banken Íslandsbanki kjøpte i fjor Ålesundsbedriften FactoNor. Nå synes banken selskapets it-løsninger er så gode at de vil rulle dem ut i sin internasjonale virksomhet.
-- Vi hadde akkurat besøk fra ledelsen i it-avdelingen på Island. Det er kommunikasjonsverktøyet vi har mot kundene, FactoLink, de er spesielt interessert i, sier Jan Rune Hurlen, administrerende direktør i FactoNor. Verktøyet har de laget selv sammen med det lokale konsulentselskapet Scarp.
FactoLink er et webbasert system som gir kundene oversikt over de tjenester de kjøper fra FactoNor. Fakturaene blir registrert inn og presenteres som rapporter. Kundene kan selv se når fakturaene blir innbetalt eller sendt til inkasso. De trenger dermed ikke å ta kontakt med FactoNor, som utfører faktureringstjenestene for dem.
Gjorde det best selv
Prosessen med å lage et it-verktøy som var nyttig både for seg selv og kundene, begynte i 2002.
-- Vi kontaktet flere leverandører for å finne en passende online løsning, sier Hurlen, som forteller at selskapet frem til dette måtte skrive ut rapporter på pyjamas-papir.
Men etter å ha godt noen runder med forskjellige leverandører, fant de ingen tilfredsstillende løsning. Sunnmøringene syntes dessuten tilbudene var for dyre.
-- Løsningene vi fant måtte uansett tilpasses. Vi konkluderte med at dette kunne vi utvikle bedre selv, forteller Hurlen.
Allerede året etter var 1.0 versjonen ferdig. I løpet av kort tid kom 90 prosent av kundene over i en webbasert løsning. FactoNor solgte også løsningen som en programpakke til Nordlandsbanken .
Men FactoNor blir nok aldri et programvarehus.
-- Markedet for denne type løsninger er ikke så stort, sier den administrerende direktøren.
Hurlen forteller videre at de har hatt en kontinuerlig produktutvikling av FactoLink.
-- Man blir aldri helt ferdig med et slikt verktøy. Det dukker stadig opp nye muligheter og flaskehalser, sier han.
Íslandsbanki som kjøpte FactoNor har en internasjonal virksomhet rundt faktureringstjenester. Og Hurlen tror de har mye å tjene å ta i bruk verktøyet.
-- Vi har klart å lage et system med lav brukerterskelen. Når vi selger dette inn til våre egne kunder tar det bare 20 minutter til de har forstått konseptet og kan få oversikt over sine kunders betalings- og innkjøpsrutiner, sier Hurlen.
Hadde folk utplassert
Både FactoNor og deres konsulentselskap har hatt flere folk ute på jobb hos kundene. Målet var å lære hvordan forksjellige bransjer jobber og hvordan de så for seg en webasert løsning.
-- Har det hjemmelagde it-systemet blitt et konkurransefortrinn for dere?
-- Det er erfaringen vi fikk ute hos kundene som har gjort dette til et godt produkt, slik at kundene kan gjøre mye av jobben selv. Jeg tror vi kan si at vi har fått et løft i businessen vår med dette verktøyet, sier Jan Rune Hurlen.
FactoNor har 23 ansatte, noe de har vært i mange år. Likevel har selskapet vokst fra å behandle 90.000 fakturaer i 2000, til 230.000 fakturaer gjennom systemene i 2005,
|