Computerworld | JobWorld | IT Kurs
    Bestill
Abonnement her!
» Forsiden | Bransje og Økonomi | | Bestill abonnement!
 Nyheter
» Forsiden
» Strategisk IT
» Meninger
» Tema
» Ikke bare IT
»

 
  *
  Google kjøper seg inn i AOL

Av Morten Solli | Publisert 21.12 2005 kl. 10:51

Søkegiganten parrer seg med AOL og peker nese til Microsoft i en maktkamp om gedigne annonseinntekter.

Etter flere måneder med beiling og forhandlinger med mange aktører ble det endelig klart i går: Google og America Online (AOL) utvider partnerskapet i en ny avtale. Google betaler en milliard dollar for fem prosent av AOL.

Microsoft har lenge forsøkt å til en lignende avtale. AOL skal ha ført samtaler med Microsoft, Yahoo og flere andre aktører de siste månedene, men endte altså opp med å videreføre og utdype samarbeidet med

Google Desktop Search er et av mange eksempler på hvordan Google utvider virksomheten. Samarbeidet med AOL vil øke tilfanget av innhold. (Klikk for større bilde)
Google.

AOL er USAs største nettportal og internettleverandør (ISP) og derfor svært attraktiv som inngangsport til store annonseinntekter. Men selskapet trenger bedre tilgang til ny teknologi og til en partner som kan øke trafikken.

Gjensidig interesse

Men Google og AOL har gjensidig interesse av hverandre. Innhold fra AOL skal også gjøres lettere tilgjengelig for Google-teknologi, samtidig som AOL åpner porten til nye inntektsmodeller for søkemotorselskapet, fordi rikelig AOL-innhold kan knyttes opp mot Google-tjenester.

Google er for lengst i gang med nye tjenester som går utover søk, for eksempel bloggpublisering gjennom Blogger, bildebehandling i Picasa, vennenettverk i Orkut, web-epost i Gmail og øyeblikksmeldinger i Google Talk.

Abonnentene som har vært basisinntektskilden for AOL har vært synkende de siste årene, og eieren Time Warner har gradvis flyttet innholdet som tidligere var forbeholdt abonnenter til AOLs fritt tilgjengelige tjenester og websider.

Meldinger

Et eksempel på samarbeidet er at brukere av Googles programvare for øyeblikksmeldinger, Google Talk, vil kunne kommunisere med AIM, som er tilsvarende system fra AOL. Selskapene skal også samarbeide om videosøk, og AOL skal oppnå det partene omtaler som "markedsføringskreditt" for sitt innhold fra Google.

AOL bruker Googles søkemotor i sin generelle websøk-tjeneste. De vil også generere betalte plasseringer i søk, som Google selger til annonsører, der inntektene vil deles mellom de to partene.

Avtalen legger også opp til at samarbeidet mellom de to skal trappes opp i Europa. Det er ikke oppgitt andre finansielle detaljer enn investeringen på en milliard dollar.

Blandende reaksjoner

Reaksjonene fra analytikere er blandede. Enkelte hevder at avtalen faktisk kan styrke Microsoft, fordi Google nå i større grad blir en del av den etablerte internettmakten og vil utfordre andre store aktører.

Men de fleste enes om at AOL-avtalen vil styrke Google i konkurransen mot Microsoft og gi større kapitalisering i annonsemarkedet.

"Vi ser på tapet av AOL som et tilbakeslag for MSN, som nå vil møte en større barriere i kampen om å ta igjen hovedkonkurrenten i kampen om reklameinntekter på nettet. For Yahoo er Google/AOL-avtalen positiv på kort sikt og potensielt negativ på langt sikt" skriver en analytiker i Susquehanna International Group.

Microsoft ønsket ikke å kommentere avtalen for IDG News.

 
     

          

 Diskuter!  Informasjon om debattene | Opprett bruker
Tittel
Tekst
 
 Siste
- Legg ned Golf
(05 januar 12:55)
HP dropper Itunes
(05 januar 10:06)
Distributører i kø for å få igjen pengene sine
(04 januar 13:37)
Nordmenn trygge på nett
(03 januar 13:13)
Sterk oppgang i netthandel
(03 januar 09:17)
Oracle-suite holde styring på identitet
(02 januar 07:05)
- Hva var det viktigste som skjedde i 2005?
(29 desember 06:52)
Det viktigste som skjedde i 2005
(28 desember 07:15)
Årsinnspurt med nye avtaler for EDB
(27 desember 10:20)
- Det viktigste som skjedde i 2005
(27 desember 06:44)
 
 Søk i arkivet
 
Søk i CIO Computerworld:
Gå til avansert søk >
 
         
Om CIO Computerworld | Abonnement | Adresseendring | Månedens papirutgave |
 

 

Copyright © 2005 IDG Magazines Norge AS. All rights reserved.
Ansvarlig redaktør: Postadresse:
Publisher Online:
Webjournalist: Telefon:
Utviklingsansvarlig: Telefax redaksjonen:
Salgssjef web: Epost: