Computerworld | JobWorld | IT Kurs
    Bestill
Abonnement her!
» Forsiden | Bransje og Økonomi | | Bestill abonnement!
 Nyheter
» Forsiden
» Strategisk IT
» Meninger
» Tema
» Ikke bare IT
»

 
  *
  Norske nettbutikker er for dårlige

Av Nard Schreurs | Publisert 09.09 2005 kl. 09:57

De har for lite respekt for kundene. Og de har dårlig hygiene.

Nettbutikkene i Norge har stort forbedringspotensial, mener Agnes Beate Steen Fosse, daglig leder  i Eforum

 

- Mange bør begynne med grunnleggende hygienefaktorer, sier Steen Fosse i en pressemelding.

 

Steen Fosse er en av medlemmene i Posten Norges jury som skal kåre årets netthandelsbedrift.

 

Agnes Beathe Steen-Fosse i Eforum synes norske nettbutikker har et åpenbart forbedringspotensial.
Hygienefaktorer i denne sammenheng er regler for hva slags informasjon man skal gi både før, under og etter et kjøp i en internettbutikk.

 

Disse reglene bestemmes ut fra ehandelsloven, angrerettsloven og forbrukerkjøpsloven. Til sammen er det 11 lover som bestemmer salgsbetingelsene en nettbutikk må forholde seg til.

 

Respekt for sine kunder

 

- Jeg velger å kalle dem grunnleggende hygienefaktorer, og disse må være på plass - i respekt for kunden, sier Steen Fosse.

 

Det innebærer for eksempel at organisasjonsnummer og kontaktinformasjon ligger ett klikk unna. Det skal være enkelt for kundene å få tak i noen i bedriften. Andre hygienefaktorer er salgsbetingelser og informasjon om angrerett.

 

En kunde har lov til å angre innen 14 dager etter at varen er mottatt, og kan angre uten grunn. Varen må leveres tilbake i samme stand og mengde, og en nettbutikk kan ikke nekte en forbruker å åpne varen.

Reklamasjon, totalpris, garanti, betalings- og leveringsforhold er også noe som skal komme tydelig frem under kjøpet på nettbutikken.

 

- Minimumskravene for en god nettbutikk og elementer er viktig når noe går galt. Når de er på plass i lovmessig stand gir dette forbrukerne tillit til kanal og aktør, sier Steen Fosse.

 

Utnytt forretningmessige muligheter

 

Som daglig leder i Eforum er Steen Fosse opptatt av at nettbutikker utnytter de forretningsmessige mulighetene. Målet må gjennomgående være utnyttelse av elektroniske prosesser for effektiv drift i alle prosesser i nettbutikken.

 

Dette innebærer å ta i bruk lagerstyring, integrering mot kontorstøttesystemer og kundeoppfølgingssystemer (CRM).

 

- Blant de nominerte nettbutikkene ser vi at noen er gode på noe, mens andre er gode på noe helt annet. Likevel vil jeg si at mange med relativt enkle grep kan bli veldig mye bedre, avslutter Steen Fosse.

 
     

          

 Diskuter!  Informasjon om debattene | Opprett bruker
Tittel
Tekst
 
 Siste
Distributører i kø for å få igjen pengene sine
(04 januar 13:37)
Nordmenn trygge på nett
(03 januar 13:13)
Sterk oppgang i netthandel
(03 januar 09:17)
Oracle-suite holde styring på identitet
(02 januar 07:05)
- Hva var det viktigste som skjedde i 2005?
(29 desember 06:52)
Det viktigste som skjedde i 2005
(28 desember 07:15)
Årsinnspurt med nye avtaler for EDB
(27 desember 10:20)
- Det viktigste som skjedde i 2005
(27 desember 06:44)
IBM på kjøper'n
(23 desember 11:44)
Mange it-sjefer kjenner ikke epost-regler
(23 desember 11:41)
 
 Søk i arkivet
 
Søk i CIO Computerworld:
Gå til avansert søk >
 
         
Om CIO Computerworld | Abonnement | Adresseendring | Månedens papirutgave |
 

 

Copyright © 2005 IDG Magazines Norge AS. All rights reserved.
Ansvarlig redaktør: Postadresse:
Publisher Online:
Webjournalist: Telefon:
Utviklingsansvarlig: Telefax redaksjonen:
Salgssjef web: Epost: