Computerworld | JobWorld | IT Kurs
    Bestill
Abonnement her!
» Forsiden | Bransje og Økonomi | | Bestill abonnement!
 Nyheter
» Forsiden
» Strategisk IT
» Meninger
» Tema
» Ikke bare IT
»

 
  *
  Dette er viktig for it-sjefen

Av Morten Kristiansen | Publisert 06.06 2006 kl. 08:38

Forretningsforståelse er førsteprioritet for norske it-sjefer i tiden fremover.

De siste årenes knallharde effektiviseringsbølge er derimot på retur. Det viser en undersøkelse gjort av Synovate MMI på oppdrag for it-konsulentselskapet Steria. 256 norske it-sjefer har svart på hva som er deres fremste utfordringer på it-siden.

- Sammenlignet med resultatene fra tilsvarende undersøkelse i 2004, ser vi en klar vridning i svarene. To av tre it-sjefer oppgir at nye krav fra forretningssiden vil få høy prioritet hos it-avdelingen i tiden fremover, noe som er en økning på over 20 prosent fra 2004, sier Anders Lindgren, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Steria..

Han legger til at man ser en tilbakegang for effektivisering, som nærmest har vært et moteord de siste årene.

Positiv trend

Lindgren mener funnene underbygger en positiv trend i landets it-avdelinger.

- Stadig flere it-sjefer tar innover seg at it ikke er et kjerneområde i de fleste bedrifter og organisasjoner i Norge, men at it-avdelingen tvert imot skal betjene virksomhetens forretningsområder, sier Lindgren.

It sakker akterut

Han peker på europeiske undersøkelser som viser at forretningsprosesser i bedrifter og organisasjoner nå forandrer seg hele sju ganger raskere enn teknologien som skal støtte og betjene prosessene.

It-avdelingen har med andre ord i mange tilfeller et svare strev med å holde følge med resten av virksomheten.

- Mange ledere betrakter fremdeles it-avdelingen som et nødvendig onde, mens it-sjefen gjerne avskrives som lite løsningsorientert. Dette virker det som mange it-sjefer har tatt innover seg.

Mens krav fra forretningssiden troner suverent øverst på it-sjefenes prioriteringsliste, kommer integrasjonsprosjekter på andre plass. 47 prosent av respondentene mener at dette er en viktig utfordring fremover. 42 prosent oppgir styring av it-prosjekter som et viktig område, og nesten like mange mener at effektivisering av it-driften vil få høy prioritet.

 

Norske it-utfordringer:

1. Oppfylle nye krav fra forretningssiden (4. plass i 2004)

2. Integrasjonsprosjekter (3.)

3. Styring av it-prosjekter (5.)

4. Effektivisere it-driften (1.)

5. Sikkerhet (2.)

6. Fornyelse av it-plattform (6.)

7. Styring av underleverandører (8.)

8. Styring og utvikling av it-medarbeidere (7.)

9. Valg av outsourcingsstrategi (11.)

10. Innkjøp og anskaffelser (8.)

11. Anskaffelse av it-eksperter (12.)

12. Administrere e-post (10.)

(Kilde: Steria/Synovate MMI)

 
     

          

 Diskuter!  Informasjon om debattene | Opprett bruker
Tittel
Tekst
 
 Siste
Nokia og Siemens i heftig flørt
(19 juni 09:15)
Tror Microsoft vil kjøpe BI-selskaper
(09 juni 06:50)
Ny datasenter-løsning fra Symantec
(08 juni 09:41)
Forretningsanalyse gir resultater
(08 juni 09:19)
Ebay på Opera Mini
(07 juni 13:49)
Microsoft angriper BI-partnere
(07 juni 06:55)
Dette er viktig for it-sjefen
(06 juni 08:38)
Alt om SOA, helt gratis!
(02 juni 12:55)
Duell: Hvor viktig er størrelsen?
(02 juni 06:55)
Husbanken skal ha nye it-rådgivere
(31 mai 13:05)
 
 Søk i arkivet
 
Søk i CIO Computerworld:
Gå til avansert søk >
 
         
Om CIO Computerworld | Abonnement | Adresseendring | Månedens papirutgave |
 

 

Copyright © 2005 IDG Magazines Norge AS. All rights reserved.
Ansvarlig redaktør: Postadresse:
Publisher Online:
Webjournalist: Telefon:
Utviklingsansvarlig: Telefax redaksjonen:
Salgssjef web: Epost: