Forretningsanalyse gir resultater
Av Michael Oreld | Publisert 08.06 2006 kl. 09:19
Det er viktig at foretningssiden i bedriften ikke godtar nei fra it-avdelingen, mener toppene i SAS Institute, Art Cooke og Jim Goodnight.
GENEVE: Eller som den amerikanske forfatteren og strategikonsulenten Larry Downes sier det:
- Ubrukt data er en stor kilde til ubenyttet produktivitet og et konkurransefortrinn for de fleste selskaper.
 |
TO SJEFER: Nestsjef i SAS Instiute, Art Cooke, og gründer Jim Goodnight mener it-avdelingen av og til kan være et hinder for investeringer i analyseverktøy. -- Det er viktig at forretningssiden ikke tar nei som et svar fra it-avdelingen, sier Cooke. (FOTO: MICHAEL ORELD) |
En ny undersøkelse fra IDC underbygger dette. Analyseselskapet viser til at europeiske bedrifter, som er markedsledende i sitt segment, har et bevisst forhold til business intelligence. Og at de bruker kunnskap om sine prosesser og kunder aktivt for å vinne terreng i forhold til konkurrentene - og de lykkes.
Se fremover
- Business Intelligence er rapportering. Det vil si at man ser tilbake og bruker gamle data. Analyse er noe mer. Med slike verktøy kan du se inn i fremtiden og lage estimater. Du vil finne ut hvilke kunder og produkter du tjener penger på og hvilke som ikke er lønnsomme. Dermed vet du hvor ressursene bør settes inn, sier Jim Goodnight, toppsjef og gründer i SAS Institute.
Hans nestkommanderende, Art Cooke, er bekymret for det han kaller portvokterne i it-avdelingen, og at disse i enkelte tilfeller kan hindre forretningsenhetenes ønske om å dra nytte ut av sine data. Han mener mange it-sjefer tror forretningsanalyse er mer komplisert enn det faktisk er.
- Det er viktig at forretningssiden ikke tar nei som et svar fra it-avdelingen. Gode analyseverktøy er ikke lenger vanskelig å få på plass. Selv om man selvsagt må gjøre en del tilpasninger for å finne dataene, så er det ikke snakk om all verdens ressurser. I de fleste tilfeller kaster investeringen dessuten raskt av seg, sier Cooke.
De beste analyserer
IDC har på oppdrag SAS Institute gjennomført en undersøkelse for å kartlegge bruken av forretningsanalyse i 350 selskaper i Europa - på tvers av land og bransjer. Analyseselskapet fant to klare trender og utfordringer for selskapene.
Den ene var oppblomstringen av nisjemarkeder, samt fragmenteringen av salgs- og markedsføringskanaler. Disse trendene skaper utfordringer i forhold til hvordan bedriftene kan markedsføre seg for å nå de riktige kundene med de rette produktene.
IDC konkluderte med at de selskapene som har tatt i bruk forretningsanalyse oppnådde de beste resultatene.
- Hvor effektiv markedsføringen er for bedriftene, har direkte sammenheng med i hvilken grad man klarer å måle, og har kunnskap om kunder, markedet og bruk av BI-applikasjoner, sier IDC-analytiker Rich Vancil i en kommentar til undersøkelsen.
Vancil peker på at markedslederne, som representerte en tredjedel av respondentene, også hadde den nødvendige kunnskapen om markedet. Disse selskapene brukte BI-verktøy og visste mest om sine kunder, fikk flest nye kunder og var mest effektive.
|